Pozvánka na výstavu

Vojtěch Sedláček – Básník a sedláci

Společnost ELIZZA – Hotely s.r.o. si Vás dovoluje pozvat na prodejní výstavu grafických prací akademického malíře a grafika pana Vojtěcha Sedláčka, která se koná v prostorách Hotelu VILLA, Okrajní 981/1, Praha 10.

Prodejní výstava je otevřena denně
od 10.00 do 20.00 hodin
a potrvá do 30. prosince 2025.
VSTUP ZDARMA

Po Josefu Ladovi a Heleně Zmatlíkové to bylo asi třetí jméno výtvarníka, které se doneslo k mým dětským uším. To bylo tak: můj tatínek přinesl domů tři drobné zarámované barevné litografie od Vojtěcha Sedláčka. Jméno jsem si hned zapamatoval díky historce, kterou mi tatínek, věše dílka na stěnu, vyprávěl. Jeho známý koupil velmi levně obraz neznámého malíře jménem Vojtsedl. Až po vyjmutí obrazu z nevyhovujícího rámu se ukázalo, že jde o obraz národního umělce Vojtěcha Sedláčka. Mimochodem — v mém pokoji visel dlouhá léta obraz Sedláčkova spolužáka z Akademie výtvarných umění spisovatele a pokrývače Karla Poláčka, ale hlavně malíře, Vlastimila Rady. Obrazem s tématem vpravdě Sedláčkovským — zimní krajina s koněm táhnoucím saně. Dokonce je tam i ta basa, která se objevuje na jednom se Sedláčkových obrazů s tématikou masopustu.

Možná se ptáte, kde se na výstavě grafiky bere básník? Není to proto, abych sem za každou cenu propašoval parafrázi názvu hry Jiřího Suchého Básníci a sedláci, ale náměty děl Vojtěcha Sedláčka mají pro nás v sobě poezii časů, které se nevrátí. Poezii krajiny, která není znásilňována mnohatunovými kolosy dnešních zemědělských strojů. A tak vedle ještě kočujících ještě cikánů, jsou to především sedláci spjatí s vlastní půdou, které básník štětce zachytil ve svých litografiích, kvaších a nečetných olejích. Asi neprohádám, když řeknu, že kombajn v jeho díle nenajdete. Ten by se ostatně třeba k Roku na vsi bratří Mrštíků, který vedle řady dalších titulů ilustroval, ani moc nehodil. Ve svém díle Sedláček zobrazoval především život těch, kteří ho neměli tak lehký, jako linka, co je zachytila.

Nejčastěji to byla linka na litografickém kameni. Podobně jako Edvard Munch Vojtěch Sedláček vlastnil litografický lis (dokonce dva), ale netiskl si sám. Od mládí měl zdravotní problémy a možná i to byl jeden z důvodů, proč měl svého tiskaře pana Vejvodu. Ten za ním jezdil i na letní byt Sedláčkových do Javornice v Orlických horách, kde měl grafik po Praze druhý litografický lis. Stál v domě rodičů jeho ženy Marie, která byla textilní výtvarnicí. Techniku litografie zvládal zcela suverénně bez zbytečných experimentů, které by jen odváděly pozornost od bravurně načrtnutého tématu. Jen se podívejte na jeho koně. Uvidíte, že jsou stejně skuteční jako koně Zdeňka Buriana či Emila Kotrby.

Ostatně sám koně měl. Zapřažen do malé bryčky vozil malíře do plenéru. Říkám, že jeho grafika je bez zbytečných experimentů, ale za pozornost stojí, že se při práci nespokojoval jen s klasickými prostředky tvorby jako jsou litografická tuš, křída či tužka. Pro dotvoření motivu používal i nástroje pro tisk z hloubky, kterými například narušoval vytvořenou kresbu proškrábáváním. Tato technika rozhodně není u Vojtěcha Sedláčka samoúčelná, jen podporuje potřebnou atmosféru.

Na řadě zde vystavených grafik je to atmosféra podzimu, který nám sem zrovna nakukuje okny, aby obdivoval, jak ho umělec vystihl. Anebo možná závidí létu, které Vojtěch Sedláček zalidnil několika akty, tak netypickými pro většinu jeho tvorby.

Vystavené práce představují dílo Vojtěcha Sedláčka ve velkém časovém rozpětí. Za pozornost vedle jeho poslední litografie z roku 1973, kterou už nestačil podepsat, určitě stoji nádherně barevný kvaš zářící i po letech. Byl namalován v roce 1937, kdy autor obdržel už druhou Čestnou cenu Umělecké besedy. Nejsou to samozřejmě jen tato dvě díla, u kterých si uvědomíte, jak je naše krajina zemský ráj to na pohled.

Doba pokročila a Vojtěch Sedláček, který zemřel v roce 1973 ve věku osmdesáti let, je dnes téměř stejně neznámý jako zmíněný Vojtsedl. Na rozdíl od mnoha celkem právem zapomenutých autorů si to ale dnešní vystavující rozhodně nezaslouží. Je naštěstí zastoupen ve všech významnějších tuzemských galeriích včetně Národní a v mnoha soukromých sbírkách, nejen u Šírů. A byla by velká škoda, kdyby se neobjevil i v té vaší.

Bohuslav Šír

ČísloNázevTechnikaCena Kč
1aCikánka v ziměmonochromatická litografie2 500 Kč
1bAkt u rybníkamonochromatická litografie3 500 Kč
2aLéto u rybníkabarevná litografie
4 500 Kč
2bŽňový motivbarevná litografie
2 800 Kč
3Na večerbarevný kvaš12 500 Kč
4Krajinabarevný kvaš12 500 Kč
5Žněbarevná litografie
3 200 Kč
6aDubenkresba tuší2 400 Kč
6bSrpenkresba tuší2 400 Kč
7Zimabarevná litografie1 000 Kč
8Létomonochromatická litografie1 800 Kč
9aPodzimní oráníbarevná litografie1 500 Kč
9bNa sklonku podzimního dnebarevná litografie1 500 Kč
10Podzimní prácebarevná litografie1 900 Kč
11Na zápražíbarevná litografie2 800 Kč
12Poslední brázdabarevná litografie2 400 Kč
13Cikánka u lesamonochromatická litografie2 300 Kč
14Podzimní vláčenímonochromatická litografie1 900 Kč
15Úrodná krajinabarevný kvaš17 500 Kč
16Svážení obilí pod hruškoumonochromatická litografie1 900 Kč
17U rybníkabarevná litografie1 500 Kč
18Podzimní večerbarevná litografie1 400 Kč
K nahlédnutí na požádání:
Podzimní krajinabarevný kvaš12 500 Kč
Na lodičcebarevná litografie2 300 Kč
Podzimní oráníbarevná litografie1 400 Kč
Orání na horáchmonochromatická litografie2 200 Kč
Podzimní večerbarevná litografie1 400 Kč
Na polní cestěbarevná litografie1 000 Kč
Na saníchbarevná litografie1 200 Kč
Osamocenbarevná litografie1 400 Kč
Zimabarevná litografie1 200 Kč
Na pastvě (bez podpisu)barevná litografie1 000 Kč
Sklizeň brambormonochromatická litografie900 Kč
Maringotkamonochromatická litografie900 Kč
Odpočinek při oránímonochromatická litografie900 Kč
Cikánkamonochromatická litografie900 Kč
Uvedená cena je konečná (bez rámu)